Pálení žáhy v těhotenství

Pálení žáhy a těhotenství - tato kombinace není nic neobvyklého. Přibližně polovina všech těhotných žen trpí pálením žáhy v těhotenství často poprvé v životě. I když je to velmi nepříjemné, není žádný důvod k poplachu. Zejména v poslední třetině těhotenství je pálení žáhy jedním z nejčastějších obtíží.

palenie-zahy-v-tehotenstve-choroby-v-tehotenstve

V průběhu těhotenství probíhá v těle mnoho změn. Vše se postupně mění a přizpůsobuje životu dvou organismů. Hormony se starají o to, aby byly tkáně a svaly uvolněné a miminko tak mělo dostatek prostoru pro svůj růst a vývin. Působením těhotenských hormonů ztrácí svěrač při vyústění z jícnu svou elasticitu. Nepříjemným výsledkem je to, že kyselý obsah žaludku se vrací zpět do jícnu a způsobuje pálení žáhy. Zejména v posledních týdnech bývá tento průchod velmi úzký. Rostoucí dítě tlačí více a více na žaludek a kyselý obsah žaludku je proto nucen vracet se zpátky nahoru. To způsobuje návrat agresivních žaludečních šťáv do jícnu. Ty v jícnu dráždí citlivou sliznici a vytvářejí tak pocit pálení.

Proti těmto problémům obvykle pomáhá změna životního stylu a stravovacích návyků.
V období těhotenství by měly být součástí každého dne chvíle uvolnění a odpočinku. Vhodná je např. jóga nebo relaxační cvičení napomáhající k odbourání stresu a navození dobré nálady a uvolnění.
I během jídla je třeba najít si čas jen pro tuto činnost a nezabývat se jinými aktivitami.

Potraviny a nápoje, které mohou podráždit žaludek by měly být konzumovány jen v minimálním množství, vhodné je zříci se jich úplně. Mezi ně patří kofein, sladkosti, kořeněná a mastná jídla. Před spaním byste neměli jíst minimálně 3-4 hodiny.

Během těhotenství je prospěšné rozdělit si jídla na pět až šest menších porcí denně. Má to několik výhod - hladina cukru v krvi tak klesá pomaleji, matka a dítě jsou během celého dne rovnoměrně zásobovány živinami a zabrání se tím přebytečnému přejídání se. V pozdější fázi těhotenství, kdy dítě potřebuje více prostoru, jsou lépe stravitelné menší porce jídel.
Pitný režim v těhotenství je také velmi důležitý. Doporučuje se vypít minimálně 2 litry denně - v horkých letních dnech i více. Nejlepší možností jsou nízkokalorické nápoje jako bylinné a ovocné čaje, zředěné ovocné šťávy a minerální vody.

Někteří pomocníci pro zmírnění pálení žáhy v těhotenství doporučují:

  • suchý chléb, přičemž nejlepší je tmavý chléb
  • během spánku nebo odpočinku je pro horní část těla vhodná mírně zvýšená poloha. Může pomoci i polštář vložený pod záda.
  • můžete se také zeptat v lékárně na homeopatické léky.
  • léky obsahující antacida neutralizující žaludeční kyseliny v žaludku a nevstřebávají se do krve matky ani dítěte